DialogeS – ‘ZDOPS in SOPS skupaj v socialnem dialogu do predlogov izvedbenih rešitev na področju pogojev dela in zaposlovanja v obrti in podjetništvu”
Cilj projekta DialogeS je da predstavniki delodajalcev in zaposlenih razvijemo predloge za implementacijo rešitev za izboljšanje pogojev dela in zaposlovanja, okrepimo bipartitni socialni dialog v obrti in podjetništvu, pripravimo predloge za boljšo in učinkovitejšo ureditev delovnega okolja ter organizacije dela, etc. Študijski obisk v Münchnu nam je omogočil vpogled kako stvari delujejo v Nemčiji: predvsem fleksibilnost zaposlovanja, problem migrantov, zaposlitve za določen čas, poklicne kvalifikacije, projekcije potreb in ponudbe na trgu dela, implementacije evropskih strategij in usmeritev, trenutne težave na trgu dela, ki so del socialnega dialoga v Nemčiji in druge pereče teme.
Generalni sekretar Sindikata obrti in podjetništva Slovenije, g. Martin Muršič, je študijski obisk v Münchnu ocenil kot zelo koristen, saj smo pridobili obilo uporabnih informacij o njihovem sistemu zaposlovanja težje zaposljivih, informacije glede kadrovskega načrtovanja za poklicne in izobraževalne potrebe ter informacije o delovanju njihovega dualnega sistema poklicnega izobraževanja, ki ga vodijo ločeno za poklicne potrebe in za potrebe malih delodajalcev.
Posebna zahvala gospodu generalnemu konzulu RS mag. Jožefu Kečku za prisrčen in topel sprejem.
Študijski obisk Münchna program 16-17 122013 DialogeS
je neprofitni izobraževalni center, ustanovljen 1996 za svetovanje in pridobitev kvalifikacij oz. izobrazbe za otroke, mlade, mlade odrasle in odrasle.
ETC ponuja kratke izobraževalne programe.
V ETC je 200 zaposlenih, od tega 95 redno.
Učenje razumejo kot razvijajoči proces, ki ga dopolnjujejo z inovativnimi metodami in sredstvi ter s tem tvorijo povezano celoto poklicnih kompetenc in kadra, ki je mobilen in uporaben na trgu dela.
Njihov program:
– Pomoč pri izbiri vrste nadaljnjega izobraževanja
Učenke in učenci preizkusijo svoje poklicne sposobnosti na različnih postajah namenjenih »profiliranju« in ugotavljanju njihovih sposobnosti. Specifične poklicne naloge, uporaba specifičnih materialov in posebnih metod posameznega poklica omogočajo učencem razvijanje praktičnega znanja in izkušenj uporabnih v nadaljnjem poklicnem udejstvovanju.
Poglobljena in bolj individualizirana strokovna usmerjenost olajša svetovanje strokovnjakov na zavodu za zaposlovanje pri iskanju primernega poklica oz. pri iskanju delodajalca, ki potrebuje točno določen kader. S sodelovanjem strokovnjakov v njihovem centru, željami mladostnika ter njegovimi starši se lažje vzpostavijo temelji poklicne orientacije ter želja posameznika.
– Priprava na poklic
Evropski center za usposabljanje ETC se je pri nudenju priprave oz. svetovanja za poklic (Berufvorbereitung BvB) vključil v razpisni postopek Agencije za zaposlovanje in Delovne skupnosti za zaposlovanje München GmbH ( ARGE) ter zagotavlja izobraževanje in usposabljanje kvalificiranih znanj za mladostnike. Z programom » Fit für den Beruf« oz. » Čili za delo« se v okviru BvB München ponuja več programov za poklicno usposabljanje. Te se izvajajo v imenu
– Zvezne agencije za delo.
Tečaji so prilagojeni glede na predznanje posameznike in glede na individualne sposobnosti udeležencev, s ciljem čim hitrejšega vključevanja usposabljanja.
– Pomoč pri samem izobraževanju
Projekt Xenos ViSA – Vielfalt in Schulen und Ausbildung oz. Raznolikost v izobraževanju in usposabljanju je zasnovan in namenjen priseljenskim družinam ( prikrajšanim mladim in mladim odraslim) v Münchnu. Le-ti so podprti in prejemajo informacije o kvalificirani ponudbi in nasvete na relaciji šola – izobraževanje, izobraževanje – poklic, ter kako uspešno graditi karierne mostove, kako se integrirati v družbo in kako graditi pozitiven pogled na življenje. V tem programu je še posebej izpostavljen pomen kulturne in družbene raznolikosti. Cilj je spodbuditi mlade, da prevzamejo aktivno vlogo v družbi.
Svetovalci ( Ausbildungsbegleitende Hilfen – abH) podpirajo pripravnike z učnimi težavami in težavami v poklicnih šolah sledeče poklicne strukture; delavci v skladišču, trgovci na drobno, poštne storitve, prevozniki, trgovci avtomobilov, itd.
– Migracije
AktiF Plus; namen in cilj tega projekta je obširno informirati učence in njihove starše z migracijskim ozadjem glede možnosti izobraževanja in usposabljanja v Nemčiji, kako deluje sistem izobraževanja, itd.
Task force 4; Ta projekt je namenjen svetovanju in usposabljanju mladih beguncev, političnih beguncev, razseljenih oseb ter prosilcev za azil.
– Evropski projekti
Power point predstavitev – ETC Slowenien ( odprtje vsebine traja nekaj trenutkov )
Oddelek za delo in gospodarstvo mesta Munchen
Odgovornosti se razprostirajo od osnovnih strategij za gospodarstvo in delo do razvoja lokalnega gospodarstva in upravljanja mestnih poslovnih holdingov. Občinske strategije zaposlitev in poklicnega izobraževanja pripomorejo k zniževanju in izogibanju brezposelnosti. Te aktivnosti niso omejene samo na München, mesto ohranja kontakte in sodeluje z organizacijami po Evropi.
Strategije:
Ekspanzija kot možnost poslovanja
– podpora malim in srednjim podjetjem
– infrastruktura za podporo ekonomskem razvoju
– moderne industrije, ponudniki storitev in nove branže npr. visoko tehnološka podjetja, mediji, finančne storitve, biotehnologija
– turistična destinacjia München kot mesto umetnosti, kulture, posvetov, sejmov in seveda Oktoberfesta
– upravljanje deležev in korporacij v dobro mesta
– Posvečanje plačnikom ekonomskih lokacij
Veliko časa in dela posvetijo različnim partnerstvom, sodelovanju, tako političnem kot ekonomskem..
– dialog z ključnimi igralci v ekonomski sferi
– prenos tehnologij med znanostjo in poslovnimi sferami
– sodelavanje med regionalnimi in nacionalnimi partnerji in odbori
– mednarodni poslovni stiki in sodelovanje
– sodelovanje v evropskih občinskih politikah
Napredovanje v visoko kvalitetnem večstranskem izobraževalnem in zaposlitvenem sistemu
– zaposlovanje in izpopolnjevanje v Münchnu
– projekti ustvarjanja novih in varovanje obstoječih mest za izpopolnjevanje in zaposlitev
– srečanja na temo zaposlovanja, delavne skupine, ekspertni posveti in specializirane konferenc
– Iniciative za enakopravnost spolov na delovnem mestu
Razvoj in implementacija projektov za razvoj prihodnosti
– inovacijske teme in ideje na področju dela, ekonomije in turizma in realizacije le-teh
– soočanje s strukturnimi spremembami s proaktivno identifikacijo novih področij zaposlitev in izpopolnjevanja
– ofenziva na področju izpopolnjevanja in vseživljenjskega izobraževanja
– kreativni marketing poslovnih in turističnih lokacij v narodnih in mednarodnih okvirjih
Power point predstavitev – Munich introduction ( odprtje vsebine traja nekaj trenutkov )
Zveza nemških sindikatov
Predstavnik DGB je že v samem začetku predstavitve poudaril pomen partnerstva, socialnega dialoga in razumevanja med delodajalci, zaposlenimi, sindikati ter državo.
DGB je zavezana k družbi, ki temelji na solidarnosti, je glas sinidikatov in dialoga s političnimi voditelji, strankami in organizacijami v državi, deželah in skupnostih. Predstavlja delavsko gibanje države in mednarodno. Je politični glas članov sindikatov z 6,4 mil organiziranih zaposlenih. DGB je navečja zveza sindikatov na svetu, koordinira sindikalne aktivnosti,. Ni partner v kolektivnih pogajanjih. Sindikati skupaj z delodajalci pripravijo smernice usposabljanja za dualni system, ki jih predstavijo Ministrstvu za šolstvo nato pa se jih implementira v zakon o dualnem sistemu. Kar se predlogov s strani sindikatov in delodajalske strani tiče, sprejme odločitev o sprejetju le-the na zadnji, končni instanci Ministrstvo za gospodarstvo. Vsaka zvezna dežela ( v Nemčiji jih je 16) ima svoj načrt za izobraževanje, ki mora biti v okvirju načrta na državni ravni. Standard je torej enak za vseh 16 zveznih dežel, učni načrt pa lahko vsaka posamezna dežela razvija po svojih potrebah.
Podjetja oz. delodajalci plačujejo izobraževanje za svoje zaposlene, vsak delavec dobi od delodajalca 585 €.
Odkar je bila ustanovljena leta 1949, se je DGB zavezala enotnosti. Kot njihovi člani – je sindikat pluralističen in neodvisen vendar ne politično nevtralen. Predstavlja pozicijo in interese zaposlenih.
Člani se pogajajo:
– o plačah,
– delovnem času
– dopustih.
V primeru delovnega konflikta organizira proteste in plačuje stavkovne plače članom. Pomaga pri ustanovitvah delavskih svetov in podpira ter predstavlja zaposlene v konfliktih z delodajalci. Člani sindikata imajo pravico in možnost brezplačnega pravnega zastopstva.
Glede dualnega sistema se na splošno vsi predstavniki družb oz. organizacij strinjajo, da je dober in koristen…Seveda je potrebno v sam razvoj le-tega vlagati, da tak tudi ostane ali da se celo izboljša. V Nemčiji so imeli pred 30. Leti 1700000 mladih brezposelnih, z dualnim sistemom izobraževanja stremijo k temu, da zapolnjujejo trg z delovno silo, ki je zaželjena in navsezadnje tudi plačana. Velik pomen pripisujejo praktičnem izobraževanju in specifično prakso, saj je s posebnimi specifičnimi veščinami lažje dobiti službo.
Argumenti sindikalnega predstavnika za dualni sistem:
– zavarovanje interesov veščin, ki jih trg potrebuje
– povečanje motivacije in lojalnosti podjetju s strani delavca
– specifična poklicna kvalifikacija, ki pripomore k temu, da je delavec sposoben delati v katerem koli podjetju v Nemčiji, saj je izobrazba zelo specifično naravnana ( s tem so bili mišljeni certifikati, ki so splošno priznani, kar je prav tako povezano z možnostjo višjega zaslužka)
– Dualni sistem omogoča ljudem, da osvojijo več praktičnih veščin, kar pomeni lažje pozicioniranje na trgu dela
Sistem deluje že vrsto let in se je izkazal za najučinkovitejšega .
Power point predstavitev: VET Dual Role of the social partners in Germany slowenische Delegation ( odprtje vsebine traja nekaj trenutkov )
Ceh pleskarjev in ličarjev
Ceh je združenje obrtnikov znotraj določenega področja in je odgovoren za poklicno izobraževanje. Gre za stroko, katere podjetja so majhna, zaposlujejo 3-5, največ 10 ljudi. Je organizirano na lokalni in regionalni ravni. Samozaposleni obrtniki iste branže združujejo moči za krepitev poslovnih interesov. Mojstrska kvalifikacija je potrebna za odprtje lastnega podjetja, s tem zvišujejo nivo kvalitete storitev ter tako zvišujejo spoštovanost poklica. Usposabljanje za naziv mojstra traja skupaj 3 leta. Stroški za usposabljanje znašajo prvo leto 460 eurov, drugo leto 530 eurov, tretje leto 640 eurov na mesec. Dodatno usposabljanje pri cehovskih mojstrih traja 3- 4 tedne, cena tega usposabljanja znaša 150 do 200 eurov na teden. Bodoči delodajalec plačuje dodatno poklicno usposabljanje, ki traja 10 – 12 tednov. Za brezposelne plačuje tovrstno usposabljanje in izobraževanje Agencija za delo. Kot član ceha moraš plačevati 600 eurov na leto + na maso plač 1% za članarino ( to je obvezen prispevek). V cehovski organizaciji imajo zaposlenih 35 ljudi, od tega v izobraževalnem centru 10, pedagogov 7, odvetnika…Prav tako so lastniki šolskega internata z 40 prostimi mesti v Münchnu. Njihova sredstva na letni ravni so 3 milijone evrov, od tega porabijo za poklicno izobraževanje 1,8-2 milijona na letni ravni.
Glavne naloge ceha so:
– promocija skupnih poslovnih interesov
– ohranjanje občutka skupnosti, profesionalne etike in dobrih odnosov med mojstri in vajenci
– definicija in nadzor izobraževanja in izpitov
– izpopolnjevanje ekspertize mojstrov
– Ponudba strokovnih evaluacij in informacij o strokovnem področju
– Mediacija med člani in strankami
Agencija za delo,
Glede na socialno zakonodajo, je Münchenska agencija za delo ena od vej nacionalnega urada za zaposlovanje in je zadolžena za podporo uravnoteženega trga dela.
Glavna pisarna oz. centrala se nahaja v Nürnbergu. Imajo 156 zaposlitvenih agencij z 600 pisarnami, od tega 23 na Bavarskem z 74 pisarnami. Pri njih v Münchnu je približno 1000 zaposlenih in so 2 največja agencija v Münchnu.
Gospodarstvo predstavlja približno 98 % malih in srednjih podjetij, ostala 2 % pa velika podjetja, kot so npr. Siemens, BMW, Linde, Telekom, itd.
Osnovne naloge so:
– poklicno svetovanje za adolescente, začetnike in diplomante,
– posredovanje poklicnega izobraževanja in zaposlitev,
– svetovanje delodajalcem,
– podpora poklicnemu izobraževanju,
– nadaljevanje izobraževanja in rehabilitacije,
– finančne štipendije za ohranitev in nastajanje delovnih mest,
– plačevanje transferjev za brezposelne, malo delo
– pospeševanje enakosti spolov,
– distribucija informacij o zaposlitvah in vajeništvu in o odgovornostih in storitvah na področju poklicne podpore vključno s pripravo statistik
V primeru manjšega obsega dela, subvencionirajo delavcu ( oz. podjetju) razliko ur, ki so v primanjkljaju, vendar to le pod pogojem, da podjetje ni samo krivo za nastalo krizno situacijo..gre za pomoč pri financiranju takrat, kadar je celotna branža v krizi. Podjetje mora dokazati od kje izvira problem financiranja. Torej, npr. V primeru da delavec ne dela 8 ur dnevno, ampak 4-6 ur, Agencija za delo pokrije stroške dela za 4 ali 2 uri. Plačilo teh ur se izvrši v znesku 60 – 67 % glede na urno postavko, ki jo ima določen delavec. Razume se, da takrat zaposleni ne dobiva nadomestila za brezposelnost.
V primeru potreb delodajalca po kadru, ki obvlada računalniške programe, BA predlaga delodajalcu, da določeno osebo zaposli za npr. 3. mesece s tem, da ga Agencija za delo subvencionira. Subvencija je pogojena; za 3 mesece subvencij, mora delavec ostati pri delodajalcu 6 mesecev, za 6 mesecev subvencij mora ostati 1 leto, itd.
Za potrebe promocije zaposlitev in dodatnega izobraževanja in usposabljanja imajo na letni ravni v BA München na voljo 16,85 milijonov €. Njihovo delo je učinkovito, saj so tisti, ki so bili deležni subvencij redko nato brezposelni, iz tega izhaja, da so stroški teh nadomestil dejansko nižji kot bi bili, če bi morali dajati kasneje nadomestila za brezposelnost.
V BA München imajo 100 zaposlenih, ki delajo samo z delodajalci, tako da je agencija na tekočem glede stanja poklicnih potreb.
V primeru, da pošljejo brezposelnega, ki išče službo k delodajalcu in je le-ta ne sprejme mu odvzamejo subvencijo za nek določen čas.
Zgolj kot zanimivost:
V neformalnem razgovoru smo izvedeli zakaj menijo, da je München oz. Bavarska bolje razvita od drugih zveznih dežel.
Poudarili so pomen vizionarskih politikov orientiranih v prihodnost ( 70. In 80. letih ) eden izmed teh je bil Franz Josef Strauss, ki je naredil odločilni temelj za razvoj Münchna; primer letališče v Hamburgu – zgrajeno v centru mesta, brez možnosti nadaljnjega širjenja in razvoja…medtem ko je letališče v Münchnu dovolj odmaknjeno od centra mesta, da ima možnosti širitve, prav tako pa ima mesto možnost razvoja – torej si nista v napoto.
Generalni konzul g. Jožef Keček
Zbornica industrije in trgovine za München in Zgornjo Bavarsko
IHK je predstavništvo za vso gospodarstvo, ki ni del zgolj obrtniških aktivnosti. IHK je javna korporacija, ki deluje kot organizacija vseh podjetij v vseh industrijah. Primarni cilj IHK je postavitev boljše infrastrukture za gospodarstvo. IHK se definira kot pomemben del efektivnega samoupravljanja v gospodarstvu in ima 4 naloge
– Predstavljanje interesov: IHK je posvetovalna organizacija v primeru vseh predlogov zakonov in regulacij glede gospodarstva. Nasproti sodiščem in javnim agencijah IHK podaja ekspertize v imenu gospodarstva, kjer void konzultacije z ekspertnimi odbori
– Odgovornosti znotraj javne uprave, vlada je prenesla veliko administrativnih nalog na IHK, ki jih lahko ta organizacija opravi hitreje in ceneje kot javne službe, npr poklicno izobraževanje in izpiti in priprava izvoznih in uvoznih dokumentov
– Storitve gospodarstvu, IHK München ponuja članom veliko storitev;
– Glavno vodilo je spoštovanje poklica. IHK je zavezana principu ustvarjanja temeljev za spoštovanje njihove stroke, in je zato zagovornik poštenosti in trajnostnega razvoja v poslovnem svetu.
Študijskega obiska so se udeležili predstavniki:
SOPS : generalni sekretar Martin Muršič, Ana Čermelj
ZDOPS :generalni sekretar Igor Antauer, Tomaž Bernik, Nataša Terzič, Nataša Cvetek
Vsebinska priprava in slikovni material : Ana Čermelj, strokovna sodelavka GO SOPS
Projekt DialogeS: »ZDOPS in SOPS skupaj v socialnem dialogu do predlogov izvedbenih rešitev na področju pogojev dela in zaposlovanja v obrti in podjetništvu«.
Projekt delno financira Evropska unija, in sicer iz Evropskega socialnega sklada. Projekt se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013, 1. razvojne prioritete: »Spodbujanje podjetništva in prilagodljivosti prednostne usmeritve« in 1.4 prednostne usmeritve: »Pospeševanje razvoja novih zaposlitvenih možnosti«.